Antreprenor in salbaticia romaneasca | MARKS

MENU

Iulian-Padurariu_0798

Antreprenor in salbaticia romaneasca

Articole

Antreprenoriatul in Romania inseamna supravietuire. Mai mult ca oricand, in ultimii cinci ani, antreprenorii romani au avut de traversat jungla mediului de afaceri local infruntand in acelasi timp uraganul declansat de criza economica globala.

Bear Grylls este unul dintre cei mai cunoscuti experti in tehnici de supravietuire. A primit functia onorifica de Locotenent-Comandor in marina regala a Marii Britanii. Este una dintre vedetele Discovery Channel, cu cele mai vizionate programe de pe glob, “Tehnici esentiale de supravietuire” si “Born Survivor”, peste 1,2 miliarde de telespectatori la nivel mondial.

In cel mai recent numar din revista Biz am combinat aceste doua elemente, incercand sa gasim similaritati intre tehnicile de supravietuire in salbaticie ale lui Bear Grylls cu cele folosite de antreprenorii romani in salbaticia economiei locale. Am avut alaturi in aceasta abordare inedita a antreprenoriatului doi consultanti de nadejde: Sergiu Negut, partener la Wanted – Transformation Consultancy, si Iulian Padurariu, Managing Partner la MARKS, amandoi antreprenori si fotografiati in spiritul ideii de supravietuitori. Ce-a iesit? Un mic ghid de supravietuire in antreprenoriat!

Ghidul lui Bear Grylls pentru antreprenori

Gaseste imediat o sursa de apa
Primul sfat de supravietuire al exploratorului este legat de gasirea imediata a unei surse de apa. Pentru companii, finantarea e la fel de vitala ca apa, iar gasirea unei surse de finantare poate fi o piedica majora in concretizarea unei idei bune. Dar finantarea nu este totul. “Daca vine intr-un moment in care modelul de business nu este 100% corect (piata tinta nu este validata, cerintele specifice ale potentialilor consumatori nu sunt 100% clare), atunci finantarea pica tare prost. Se vor arde cu bucurie si cu un sentiment de usurare aceste resurse, insa afacerea nu se va transforma intr-un succes, ci va fi exact ca o petarda care se inclina in directia gresita imediat dupa aprindere”, spune Iulian Padurariu.
Acest punct de vedere este impartasit si de Sergiu Negut, partener la Wanted – Transformation Consultancy, care considera ca multe companii au de fapt nevoie de strategie si de o disciplina a cresterii mai mult decat de bani. “Ce fel de bani atragi ca finantare depinde mult de stadiul in care este compania. Poti atrage un angel daca nevoile tale sunt de 20-100.000 de euro si vrei si altfel de sprijin de la el. Poti atrage un fond daca nevoile tale sunt de cateva milioane bune si sunt peste limita de indatorare a companiei, iar planul de exit al actionarilor este clar.”

Porneste la drum cu echipamentul esential
Bear Grylls recomanda sa pornesti la drum mereu cu echipamente esentiale de supravietuire: telefon mobil rezistent la apa, un rucsac impermeabil, sosete de rezerva, un cutit, saci de gunoi. In business, un antreprenor fara ajutoare de nadejde nu va ajunge prea departe. Iar echipa e cel mai bun aliat al sau.
“Echipa completeaza, daca stii cum sa o formezi. Insa diferenta e data de competenta intregii echipe si de capacitatea de a vedea oportunitati si de a nu ramane cu o fixatie intr-o singura idee”, spune Iulian Padurariu.
Aici vede un pericol si Sergiu Negut, care noteaza ca, de multe ori, antreprenorul se inconjoara de oameni cunoscuti, de incredere, in dauna competentei, ajungand sa fie el singura resursa creativa a organizatiei. “Apare o dilema importanta pentru orice antreprenor: ramane cu oamenii cu care a pornit la drum, chiar daca nu au nivelul necesar de competenta, sau ii inlocuieste cu profesionisti competenti, cu riscul de a fi mercenari? Alegerea este intotdeauna foarte grea si depinde de enorm de multi factori, inclusiv cultura nationala in tara in care se intampla actiunea”, spune Negut.

Identifica sursa de hrana
In situatii de supravietuire, Bear Grylls subliniaza ca nu poti astepta hrana sa vina la tine. Trebuie explorat mediul si cautat peste tot sursa de hrana. In antreprenoriat, daca nu vanezi activ clientii, businessul va muri de… foame. Sergiu Negut are un sfat important: “Intrebarile pe care trebuie sa si le puna un antreprenor sunt tocmai cele legate de sustenabilitatea cresterii. Exista piata pentru produsele mele? Exista destui clienti noi sau dispusi sa schimbe furnizorul actual? Va plati clientul serviciile in care am investit deja resurse? Apar substitute mai bune / ieftine / accesibile pentru produsele si serviciile mele?”.

Fii pregatit cand vine futuna
Pentru vremurile de furtuna, vedeta Discovery recomanda punerea la adapost in fata furiei naturii. In business, acest sfat nu trebuie tradus prin pasivitate in fata crizei, ci prin luarea de masuri care sa intareasca businessul, nu sa-l subrezeasca. Cele mai importante masuri trebuie sa vizeze cresterea cash flow-ului, de obicei printr-un mix de crestere a profitului, imbunatatire a colectarii si reesalonare a platilor.

Nu lasa “focul” pasiunii sa te paraseasca
Pentru Bear Grylls, in salbaticie focul este un aliat esential – da caldura, ajuta la purificarea apei, la prepararea hranei si alunga animalele salbatice. Pentru un antreprenor, focul intern, pasiunea pentru business este extrem de importanta. Ea se numara printre ingredientele de baza ale antreprenorului ideal. “Pasiunea e obligatorie, insa nu e suficienta”, avertizeaza totusi Iulian Padurariu.

Fii atent la “rechini”
Supravietuitorul de la Discovery subliniaza importanta de a ramane uscat in batalia cu frigul, fiindca, daca te-ai udat, pierzi caldura de 20 de ori mai repede. In afaceri, mai ales in perioadele dificile, este important sa te bazezi pe core business si sa nu te pierzi in prea multe directii, pe care nu le poti stapani.
“Multe companii, sub mirajul cresterii si generarii de venituri, uita ca primul si cel mai important obiectiv al unei afaceri este supravietuirea. Iar pentru asta este de evitat intotdeauna cresterea necontrolata”, spune Sergiu Negut. In acelasi timp, insa, este important sa nu mizezi totul pe o carte, ci sa mentii un portofoliu de initiative si proiecte de crestere, stiind ca nu toate vor avea neaparat succes. “Niciodata nu trebuie sa te culci pe o ureche. Daca ti se pare ca ai succes, e fals. Succesul e cel mai alarmant semnal ca cineva isi doreste acea piata sau acel segment pe care il servesti. De obicei, succesul unei afaceri mici atrage rechinii mari. Ori te «aliezi» repede cu unul, ori te consolidezi inainte sa te gandesti la scalare”, spune si Iulian Padurariu.

Expoateaza la maximum resursele
Bear Grylls lauda lemnul de bambus, o resursa ideala si plurivalenta pe o insula pustie – poate fi folosit la construirea unui adapost, dar si a unei ambarcatiuni. Pentru antreprenori, asta inseamna sa foloseasca la maximum resursele de care dispun, profitand de punctele tari ale acestora si evitand sa le expuna pe cele slabe. Lupta cu multinationalele este un exemplu bun, avand in vedere ca acestea au resurse mai mari si pot absorbi mai usor pierderile. Ele au insa un punct slab – chiar marimea lor, care le da forta, insa le face mult mai putin flexibile si, deci, predictibile.
“Cu un competitor predictibil este usor sa te diferentiezi. Exista multe piete in care liderul este o companie antreprenoriala locala, tocmai din acest motiv”, spune Sergiu Negut. In acelasi timp insa, companiile antreprenoriale trebuie sa fie atente sa nu intre intr-un razboi al preturilor cu multinationalele, fiindca acestea au putere uriasa de negociere atat cu furnizorii, cat si cu distribuitorii si retailerii. Dar exista alte “arme” la indemana. “Livrare in aceeasi zi, service in maximum x ore, schimbarea pe loc a marfii pentru care un client se declara nemultumit, rezervari de loturi pentru care un client se declara foarte multumit sunt doar cateva tehnici prin care valoarea adaugata a serviciului poate face diferenta fata de rigiditatea multinationalelor”, completeaza Iulian Padurariu.

Abordarea antreprenoriatului romanesc din perspectiva tehnicilor de supravietuire este o idee Biz in parteneriat cu Discovery Channel. Articolul integral poate fi citit in numarul special al revistei care apare pe piata luni, 11 noiembrie, si va fi lansat la Zilele Biz. Editia speciala a revistei publica si Top 50 Antreprenori Romani, un studiu exclusiv realizat de Unlock Market Researchpentru Biz.

Articol preluat din padurariu.ro.

Leave your comment

Your Name:
Your E-mail:
Your Comment: